lata 40/50 XXw

Pierwsze powojenne połączenie promowe ze Świnoujścia (przystań Odra Port przy stacji o ówcześnie tej samej nazwie) do szwedzkiego portu Trelleborg uruchomiono 20 lutego 1948.

Polska Kronika Filmowa PKF 10/48 Prom do Szwecji

Polska Agencja Prasowa 20 luty 1948 Prom do Szwecji

Początkowo obsługiwały je trzy parowe statki pasażerskie bandery szwedzkiej SS Starke, który zainaugurował przewozy na tej linii oraz SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V przystosowane do przewozu wagonów kolejowych, należące do Statens Järnvägar (SJ; szwedzkie koleje państwowe). SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V od listopada 1945 pływały na linii Trelleborg – Gdańsk a następnie wraz z SS Starke pomiędzy 1946 a 1948 na linii Trelleborg – Gdynia, po czym przeniesiono je na linię do Świnoujścia.

Promy obsługiwały także pasażerskie przewozy kolejowe, m.in. pociąg pasażerski Balt-Orient-Express od 1948 w relacji Sztokholm – Belgrad, a od początku lat 50. w relacji Sztokholm – Sofia, który w swoim składzie posiadał wagony bezpośrednie m.in. w relacjach Trelleborg – Praga czy Oslo – Praga. Do 1954, do momentu likwidacji linii, pływały na niej polski prom SS Kopernik oraz szwedzka jednostka Vasa.

SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V cumujące w porcie Trelleborg

źródło: SJÖHISTORISKA

Wagony sypialne PKP w składzie pociągu Balt-Orient-Express - Sztokholm

źródło: ships-worldwide.com